Bost mahai-ingururen eta solasaldi baten bidez, gastronomiaren jardunbide egokiei, esperientzia bereziei eta turismo eta gastronomi jasangarrien arloko helmugen etorkizuneko estrategiari buruz eztabaidatu da.
1. MAHAIA. Erakundeen zeregina eta kultura gastronomikoen babesa
- Marisol Garmendia. Ekologiako, Osasun Publikoko, Garapen Ekonomikoko eta Enpleguko zinegotzi ordezkaria, Donostiako Udala
- Antonio Jiménez. Turismo Sevillako zuzendari kudeatzailea
- Kino Martínez. Gipuzkoako Ostalaritza Elkarteko idazkari nagusia
- Mayre Modrego. Gerentea, Eurotoques
Ildo horretan, ezinbestekoa da lurralde bakoitzeko gastronomia-kultura zaintzea, babestea eta sustatzea. Gastronomiarekin zerikusia duten administrazioek, elkarteek, kolektiboek eta eragileek zaindu egin behar dute turismo-eskaintza egituratzen duen ondare gastronomikoa, eta egoera berrietara egokitu, mamia galdu gabe. Bikaintasunaren amaiera, berezko nortasun-baldintzak eta belaunaldien arteko erreleboa dira eremu horretako erronka nagusiak.
2. MAHAIA. Hurbileko produktua balio iraunkor handi gisa
- Soledad Bravo. Bartzelonako Foru Aldundiko Turismo Zerbitzuetako gerentea
- Iker Goiria. Gipuzkoako Foru Aldundiko Turismo zuzendari nagusia
El producto de proximidad y la gastronomía local son elementos diferenciales para construir la oferta turística de los destinos gastronómicos y estrategias de economía circular para el turismo y la gastronomía. Es preciso atraer a los visitantes a participar de la propia realidad cultural del destino, a través de la cocina, los productos autóctonos y todos los servicios y actividades que los rodean, con un mayor compromiso y conciencia social.
Es necesario promover la economía circular en la cadena de valor de la gastronomía y del turismo. La importancia de las relaciones entre el triángulo producto-cocina-territo- rio son clave en este sentido.
La convivencia entre visitantes y residentes es otro de los grandes retos para lograr un turismo sostenible. Así como apostar por la identidad y calidad de los productos locales, y por los circuitos cortos o de proximidad, cuidando a los productores y a los mercados.
3. MAHAIA. Hotelak zaharberritzearen zeregina gastronomia-kultura nabarmeneko turismo-helmugetan
- Manel Casals. Director General, Gremi d'Hotels de Barcelona o Cuque Illa. Directora, Hotel NH Collection Aranzazu
- Raúl Fernández. Presidente hoteles de Gipuzkoa, Hotel Arbaso o Enrique Fleischmann. Director, Fleischmann’s cooking group
Hurbileko produktua eta tokiko gastronomia elementu bereizgarriak dira helmuga gastronomikoen eskaintza turistikoa eta turismorako eta gastronomiarako ekonomia zirkularreko estrategiak eraikitzeko. Beharrezkoa da bisitariak helmugako errealitate kulturalean parte hartzera erakartzea, sukaldaritzaren, produktu autoktonoen eta haien inguruko zerbitzu eta jarduera guztien bidez, konpromiso eta kontzientzia sozial handiagoarekin.
Gastronomiaren eta turismoaren balio-katean ekonomia zirkularra sustatu behar da. Produktuaren, sukaldearen, lurraren eta ibaiaren arteko loturen garrantzia funtsezkoa da zentzu horretan.
Bisitarien eta egoiliarren arteko bizikidetza da turismo iraunkorra lortzeko beste erronka nagusietako bat. Halaber, tokiko produktuen nortasunaren eta kalitatearen alde egitea, baita zirkuitu laburren edo hurbilekoen alde ere, ekoizleak eta merkatuak zainduz.
4. MAHAIA. Prestakuntza: Irakasleen ospearen gakoa ostalaritzan eta ostatuan
- Iñaki Gorostiaga. Bartzelonako Ostalaritzako Eskola Nagusiko zuzendari nagusia
- Izaskun Zurbitu. Basque Culinary Centre kudeaketako eta negozioko koordinatzailea
- Mikel Ubarrechena. Gipuzkoako Ostalaritzako Enpresaburuen Elkarteko presidentea
- Beatriz Barba. Turismoko irakaslea, Cebanc
Gastronomiaren eta turismoaren eremuak aldatu ditu gehien lanbide- eta lan-arloan azken urteetan, gastronomiak balio-kate oso zabala hartzen baitu. Ukaezina da sektorea kezkatuta dagoela profesionalik ez dagoelako eta giza baliabideen prestakuntza, kasu askotan, funtsezko faktorea dela enpresen eta helmugaren eskaintzarako.
Talentua duten pertsonak behar ditugu, sektorea garatzeko eta belaunaldi berriak erakartzeko. Beharrezkoa da estrategiak zehaztea talentua erakartzeko, profesionalak kualifikatzeko, pertsona horientzat beharrezkoak diren gaitasunak garatzeko, talentua erakartzeko eta atxikitzeko.
Beatriz Barba: "LHn taldea sortzeko prestatzen dugu, talentua giza kapital gisa ulertzen dugu, eta hori taldean sortzen duen profesional-talde bat lortzea da. Giza balio hori eta enpresak oro har distira handiagoa izatea eragiten duten faktore pertsonal horiek bultzatu behar dira. Sektorea duindu behar dugu, ez soldatan bakarrik, baita prestakuntzan ere".
5. MAHAIA. Pintxoaren Institutua
- Amaia Ortuzar
- Jesús Santamaría
- Patxi Bergara
- Borja García Argüelles
Pintxoaren Institutua Donostiako pintxoa babesteko eta sustatzeko eta mundu mailan gastronomia-erreferente gisa kokatzeko lan egiten duen elkartea da. Horretarako, jardunbide egokien Deca ́ logo bat egin da, eta barandak institutuak xede horretarako bakarrik sortutako ekitaldi batean ematen dituen aintzatespen bat dira. Ekitaldi horretan, lokalaren kudeaketa, iraunkortasuna, elikagaien segurtasuna, upeltegia, zerbitzua, gastronomia eta ezaugarriak hartuko dira kontuan. Ebaluatzaileek kontuan hartuko dute establezimenduak 1, 2 edo 3 baranda merezi dituen. Jardunbide egokien kodea betetzen duten establezimenduak Pintxoaren Institutuko Zuzendaritzan sartzen dira.
Publikoak jardunalditik eramaten dituen indar-ideien artean, bikaintasuna, kultura, prestakuntza, erreleboa, iraunkortasuna eta maitasuna nabarmentzen dira.
Jardunaldiaren amaiera Donostiako Udaleko Turismo Iraunkorreko zinegotzi Cristina Lageren esku egongo da, eta ondorio gisa nabarmendu nahi dut iraunkortasunak hiru alderdi izango dituela, ekonomikoa, soziala eta ingurumenekoa, gure kalitate-zigilu bihurtuko den faktorea. Helmuga turistiko bat sortzen ari gara, eta nik eskerrak eman nahi dizkiot egunero pertsiana altxatzen duenari, bere zergak betetzen dituenari, ordaintzen dituenari, hitzarmenaren araberako langileei ordaintzen dienari, kalitatea eta bikaintasuna mantentzen laguntzen baitiguzue. Donostia ostalariei eta merkatariei esker da, eta Donostiak turismo ona maite du.